CSN makes my day

Hemmavid i lägenheten sedan 15.00 igen och kan väl inte säga att jag varit produktiv direkt. Har duschat och ringt CSN.

CSN-samtalet vill man ju knappt komma ihåg. Fixa poängen är enda saken att göra nu annars blir de ännu tråkigare. Sett några öppningar även om de är ytterst små men jag ska f*n klara det!
Kan bara inte låta bli att tänka på hur mycket bättre det vore om det fanns en lagstiftning som verkligen öppnde upp för att studenter låna pengar via banker istället och tillsammans med bankpersonalen lägger upp t.ex en treårsplan för lån under utbildningstiden. Positivt med detta skulle vara en betydligt mindre stressig tillvaro på landets högskolor och universitet.

En sak som jag tror de flesta studenter med mig känner är stressen över att inte få ihop poängen i tid. Och JA, jag vet, pluggar man från starten av en kurs är det oftast inga problem men det kan uppstå problem längs vägen. En sak kan vara att du blir däckad en vecka av en virusinfektion så du inte kan plugga. Försök läsa avancerad engelska när du har magsjuka och huvudvärk liksom. De här ”småsakerna” kan förstöra en student mentalt och jag kommer inte osökt att tänka på en av mina gamla kampanjtshirts från Moderata Studenter. ”I hate noodles, fuck CSN” är kort och gott vad jag känner just nu…

Sen kan vi ju lägga till då, att ibland eller ofta, så får studenter också i uppgift att ha ett grupparbete där man bedöms utifrån hur gruppen jobbar. Tänk då b-uppsats, 7,5 hp, och den ene skiter fullständigt i det och hoppar av. Då är du ensam kvar kanske med 2 veckor kvar på kursen, lycka till liksom!

Sen att vi fortfarande har fribeloppsgränser är ju bara absurt nu när vi äntligen har borgerlig regering, dessutom en omvald sådan. Avskaffa fribeloppet helt och hållet och låt studenter som vill jobba vid sidan om studierna göra det utan att det ska påverka studielån och studiestöd. Hur kul är det att tacka nej till jobb egentligen? Det fick jag göra under hela hösten fast jag hade möjlighet att jobba som tentavakt även då.

Nä, nu ska jag sluta vara bitter och sätta fart med hemtentan igen.

Kommentera

