Engagemang 090904

Hittade ett gammalt blogginlägg på min gamla blogg som jag kollar igenom lite innan allt försvinner därifrån också. Hittade ett blogginlägg om Engagemang som jag precis skrev när jag gick med i KDU eller precis innan.

______________________________________________________
Engagemang 2009-09-04

Engagemang är ett ord som nog många alltid förknippat med mig. Jag ses som engagerad, ibland överengagerad, och det är jag. Jag har alltid haft en stor engagemanslust, det är liksom roligt att engagera sig i något som man brinner för.

Dock så finns det engagemang som tar musten ur en totalt. Upplever detta just nu och det är inte lika roligt. När man är flera som engagerar sig lika mycket och folk tar sig tid för det upplever man verkligen glädjen av sitt engagemang. Man ser då också ett visst resultat. Men när man ensam engagerar sig och det går till den grad att folk tar för givet att man alltid ska visa samma engagemang och driva allt själv blir man inte lika motiverad.

Just nu lägger jag ner mitt engagemang på att plugga samt att så sakteligen ta mig tillbaka in på den politiska arenan. Det ska bli kul att komma tillbaka till politiken igen. I ungdomsförbunden ser man verkligen engagemangets låga där alla strävar åt samma håll. Man vill driva en viss politik, ibland är det sakfrågor som splittrar men idéerna om ett gemensamt mål håller en samman.

Engagemang kan vara ett samhällsproblem men samtidigt är det en gåva. En gåva till de som inte engagerar sig, att det finns personer som verkligen försöker förändra och förbättra. Då är det inte ett samhällsproblem, då är det en gåva. Men när engagemanget dödar intressena så blir det ett samhällsproblem.

Mitt tips till andra överengagerad människor är, våga säga nej. Det mår man bättre av själv!
_____________________________________________________

Känns lite som att vissa saker går igen. Överengagerad är jag fortfarande, jag har fortfarande 100 bollar i luften samtidigt och jag kommer nu gå lite under jorden för att hinna med allt plugg. Kommer dock försöka uppdatera bloggen så mycket som möjligt ändå så fortsätt läs! =)

Kommentera

