Hjälp önskas till drömresan

Tänkte använda mig lite av bloggen på ett lite annat sätt än vad jag brukar nu.

Det är nämligen såhär.

Både jag och min flickvän o sambo Lisa har båda som dröm att se USA. Nu är det mer eller mindre omöjligt att se allt vi vill se i USA på en och samma gång, om ens någonsin eftersom jag personligen vill se runt 40 städer.. ;P
Men vi har en tanke som jag nu tänkte dela med mig av och hoppas få hjälp med.

Vi vill göra en 3-veckorsresa där vi ska hinna se 4 olika städer. Jag som sporttokig vill självklart också se hockey och vi båda är intresserade av politik och historia så även det måste ses i massor!

Städer vi tänkt oss utifrån att vi gärna åker med direktflyg som vi redan tittat på.
Köpenhamn – New York går direkt så det är del 1 och det har vi luskat ut via flygresor.se och även det vi tänkt oss resa hem med.

New York – Den självklara staden att se. Tips mottages dock ändå på byggnader m.m. Gärna med länkar, priser och kommentarer. Madison Square Garden skulle ju också vara coolt..

Philadelphia – USA:s självständighetsförklaring undertecknades och en av filmhistoriens bästa filmer spelades in här (Rocky).

Washington – Vita Huset och världens politiska huvudstad men vad kan man se mer? Tipsa, tipsa, tipsa!

Pittsburgh – Mitt favoritlag i NHL heter som en del redan vet Pittsburgh Penguins så här är stället där jag vill kolla hockey. Hur bokar man lättast NHL-biljetter?

Två resealternativ finns i våra huvuden nu gällande dessa 4 städer.
Alt. 1: New York – Philadelphia – Washington – Pittsburgh – Newark Airport
Alt. 2: New York – Washington – Pittsburgh – Philadelphia –  Newark Airport

Det vi önskar hjälp och tips med är:
Sevärdheter
Mat som bara måste ätas i USA
Hur ska vi resa mellan städerna? Flyg, tåg, buss?
Hur bokar man biljetter till hockey, basket, baseball osv?
Visum, försäkringar osv. Vad behövs?
Vilka museum måste besökas?
Övrigt………….

Ja, ni förstår poängen. Har ni varit i USA får ni jättegärna skicka oss lite tips på vad vi behöver tänka på osv. Själva kommer vi ju kolla runt också men framför allt handlar det ju om att lägga undan pengar just för den här resan. Går det bra åker vi gärna redan i år men vi får se. Måste ta hänsyn till mina terminer också som är svårare att flytta på än jobb. =)

Tack på förhand för all hjälp!
Mattias och Lisa

2 responses to “Hjälp önskas till drömresan

  1. Pingback: Tweets that mention Hjälp önskas till drömresan | Mattias Grängzell – Compassionate Conservative -- Topsy.com

  2. Hej mattias.

    Jag och några polare ska ju till USA, så efter vi har varit där kan jag lämna flera tips. Dock ska vi bara köra 1v i nyc och resten på västkusten

    Men lite kommentar för hur vi har planerat än så länge.
    Besök expedia.se. Där kan man boka både flyg och hotell. Vi köpte bara flyg men en bra sida. Man kan även boka flyg inom USA.

    Men annars mellan NYC/Philidelpia/Wash är tåg smidigt. Ta 3h mellan NYC ovh Wash. http://www.amtrak.com

    Visum skaffa så tidgigt som möjligt. Kostar 14 dollar.
    Pass bör var sånt med fingeravtryck. Vi skaffade det för att få en enklare tull i USA.

    Försäkring, lägg till någon resplus eller liknade på er hemförsäkringar. För mig kostade det 350kr per år så slipper du alla kostander på plats.

    Men vi hörs!

Kommentera

