Faktaunderlag!

När man läser en debattartikel av en lederskribent på en av Sveriges största tidningar förutsätter man ju att skribenten i fråga faktiskt kollar upp saker och försöker få saker att gå ihop. Jag tycker dock snarare det verkar som Aftonbladets Anders Lindberg gör allt för att skriva en rolig fantasyberättelse.

Dagens stora epic fail kommer alltså från Anders Lindberg som skriver ”Kristna högern på frammarsch i KD”

Ska man göra ett granskande debattinlägg så måste man väl hålla isär saker men på det sätt som Lindberg skriver så kan man ju verkligen tro att kristdemokrater hatar alla som inte är som kristdemokrater, vill leva på 1800-talet och att hela världen ska gå enligt Livets Ords lära.

Sedan jag gick med i KD för 1,5 år sedan har jag träffat 2-3 personer som faktiskt har kopplingar till Livets Ord på ett eller annat sätt men vad har det med saken att göra? Men det kanske beror på att jag bor i Malmö och inte Uppsala.

Om du läser detta Anders Lindberg, du får jättegärna intervjua mig. Jag är nog en av de ”nya kristdemokraterna” och har inspirerats av 4f-rörelsen och KDU:s raka och tydliga borgerliga politik. Jag är f.d. moderat som tycker att moderaterna blivit allt för socialliberala och för en socialdemokraterna light-politik. Men att jag ska vara kristet höger och vill sopa bort homosexuellas rätttigheter och aborträtten är ett lika dumt påhopp som när vänsterextremister hotade mig och andra kampanjarbetare i Lund i somras.

Fast å andra sidan. Vad kan man förvänta sig av Aftonbladet och dess medarbetare? Ja inte är det en objektivitet i alla fall som utgår från att man pratar med fler medlemmar än de som faktiskt har kopplingar till en viss inriktning. Och det är ju dumt att kolla på fakta om att socialdepartementet och Göran Hägglund faktiskt öppnat upp för utländska kvinnor att göra abort i Sverige.

Men absolut, lyft gärna in oss Kristdemokrater mer i ljuset så vi får granskas, absolut inget fel med det. Men tänk då på att människor kanske börjar inse att det är mycket fördomar mot KD gällande många frågor.

5 responses to “Faktaunderlag!

  1. Pingback: Tweets that mention Faktaunderlag! | Mattias Grängzell – Compassionate Conservative -- Topsy.com

  2. Anders Lindberg

    Hej Martin

    Naturligtvis läser jag Kd-bloggar, som din, även om jag inte brukar kommentera så ofta. Men jag tolkar ditt inlägg som att du vill ha ett svar. Vill du få direkt kontakt är det för övrigt bara att maila mig.

    Om FFFF skriver jag i min artikel:
    ”En konservativ fraktion inom partiet är ”FFFF”. En förkortning av ”Frihet,
    Familj, Flit, Företagssamhet”. De är mycket aktiva på nätet och försöker samla de som vill bort från ”den social liberala mittfåran”

    Detta är såvitt jag känner till helt korrekt även om gruppen själva kanske hellre skulle beskriva sig som ”modern konservativ” eller som Du skriver ”tydlig borgerlig”.

    Men berätta gärna för mig vad i ovanstående tre meningar som är fel?

    Om den kristna högerns frammarsch inom KD skriver jag betydligt mer i artikeln men här kan jag koka ner det till en sak.

    Av era 19 riksdagsledamöter skulle denna gruppering fått 1 ledamot om inte väljarna personvalt ytterligare tre personer med tydlig koppling till samma gäng. Nu är de 4 av 19 istället för 1 av 19. Jag tror nog ”frammarsch” är en ganska passande beskrivning…

    Hoppas du känner att du fått svar, även om du inte håller med 🙂

    mvh
    Anders Lindberg

    • mattiasgrangzell

      Hej Anders,

      först vill jag bara få sagt att jag heter Mattias, det står överallt på bloggen…

      Det som jag tycker är fel med artikeln är just att det vinklas för den som läser, att alla Kristdemokrater är kristna galna fundamentalister. 4F berörs väldigt lite och visst, tanken bakom 4F är att styra partiet i en annan politisk riktning och det är därför jag stödjer 4F. Sen att du inte pratar om att benämningen ”höger” är något negativt utan att du använder benämningen som negativ är väl inte något annat att förvänta av en tidning som Aftonbladet. Sen får du ju med också det farliga ordet ”kristet” framför höger för att vanliga läsare ska kunna dra kopplingen till radikala grupperingar i den amerikanska södern.

      Jag hade tyckt hela artikeln varit mycket mer relevant om du hade fört diskussionen om de kandidater du specifikt lyfter fram i en artikel och 4F i en artikel, alltså två olika. Detta är något jag också skriver i mitt blogginlägg även om jag använder andra ord. Personvalssystemet är en väldigt intressant fråga när det gäller just att kunna kryssa sig förbi utan större problem om du samlar ihop till den magiska siffran. Dock måste väl även du komma ihåg att den stora delen av rösterna ofta kryssade någon annan i dessa fall.

      Men sen vill jag tipsa om ”Från Slottner till Sacrédeus – vad kommer efter Hägglund?”
      http://www.makthavare.se/2010/11/22/fran-slottner-till-sacredeus-vad-kommer-efter-hagglund/ Det är en artikel skriven av Ida Thulin. Där har du ”falangerna” inom KD och KDU väldigt bra förklarade.

      Vänligen
      Mattias Grängzell

  3. Anders Lindberg

    Hej igen

    Ursäkta att jag skrev fel namn. Det var inte meningen.

    Min vinkel kan man naturligtvis alltid diskutera. Jag tycker främst den kristna högerns framfart är intressant just nu. Och det är den strömningen och de personerna jag huvudsakligen skriver om i min artikel.

    Jag tycker särskilt det faktum att de lyckats kryssa in tre RD-ledamöter av 19 säger mycket om vad som händer i KD.

    mvh
    Anders Lindberg

  4. Pingback: Vart ska Kristdemokraterna gå? | Mattias Grängzell – Compassionate Conservative

Kommentera

