Vart ska Kristdemokraterna gå?

Det känns som att diskussionen verkligen har tagit fart efter Anders Lindbergs ledare i Aftonbladet och nu när Lindberg själv kommenterat lite här på min blogg känner jag att jag behöver få ur mig lite tankar. Sedan kan vi också lägga till det som nu kommer fram i Expressen att vissa partidistrikt inom KD nominerat Mats Odell till ny partiledare.

I november skrev Ida Thulin ”Från Slottner till Sacrédeus – vad kommer efter Hägglund?” på Makthavare.se 
Thulin skriver om de olika ”falanger” som just nu finns inom Kristdemokraterna och Kristdemokratiska Ungdomsförbundet och åt vilket håll de kan tänkas dra politiskt.

Thulin pratar om framför allt 4 olika inriktningar: 

Kristdemokraterna kan, enkelt uttryckt, sägas bestå av ekonomisk vänster respektive höger, där vänstern är utpräglat vänsterliberal och högern högerdito. Vänstern tycker om biståndspolitik, högern vill sänka skatten. Men om man tänker sig detta som den vågräta dimensionen i kristdemokraterna måste man också lägga till en lodrät dimension. Här hamnar traditionella moralfrågor, som abort och HBT-frågor. Och det är här man hittar väldigt många av de mest engagerade, partiets kärna.

För att hårdra det en smula kan kristdemokrater delas in i en fyrfältare utifrån dessa parametrar. Den vågräta skalan handlar om ekonomi, och går från vänster till höger. Det skulle vara fel att säga att den lodräta går från konservativ till mer liberal, även om det naturligtvis kan uppfattas så i vissa sammanhang. Mer korrekt vore nog dock en skala från frihetlig till interventionistisk, där man egentligen inte tar ställning till vad de olika kristdemokraterna tycker om exempelvis abort, utan i vilken utsträckning de vill använda det offentliga som verktyg för att få igenom sin linje i människors liv.

Jag tycker båda dessa stycken är spot-on och det är egentligen ingen idé att jag krånglar till det mer. Det jag vill understryka är att självklart finns det skillnader även i detta och att det finns företrädare som kanske driver andra frågor än i ovan nämnda inriktningar. Jag själv tycker biståndspolitik är viktigt, eller internationell politik generellt är viktigt. Det finns liksom en anledning till att jag även studerar Freds- och Konfliktvetenskap.

Thulin beskriver Hägglund och Odell som allmänborgerliga med Odell till höger om Hägglund och Stefan Attefall till vänster. Lennart Sacrédeus och Annelie Enochson är kristna och konservativa. Sedan har vi ungdomsförbundet så som det ser ut idag med Charlie Weimers, Ebba Busch och Sara Skyttedal som är mer sänka skatten höger. Då finns också mer ”gamla KDU” i form av Jacob Forssmed, Erik Slottner och Ella Bohlin.

Men vad behöver man egentligen säga om detta kan tyckas, i stora drag tycker jag verkligen Ida Thulin sätter en bra beskrivning av hur det ser ut. Men vi måste också ha i åtanke den starka grästrotsrörelsen 4F (Frihet, Familj, Flit, Företagssamhet). Det är en nätrörelse som drivs framför allt av Jessica Nyberg och Erik Sjöstedt och som vill att Kristdemokraterna som parti ska kliva bort från det socialliberal träsket av partier. Ibland känns det som 4F blir motarbetade av det gamla gardet i partiet och det tycker jag är tråkigt. KDU har växt mer än någonsin i valrörelsen som var 2010 trots det dåliga valresultatet och detta på en tydlig borgerlig politik. KDU kör på just ledorden som 4F har och det är just den vägen som KD borde gå.

Att vi har kandidater som blir personkryssade in i riksdagen som har en koppling till frikyrkor eller andra pingstförsamlingar kan man tycka vad man vill om egentligen. Anders Lindgren tycker ju detta är högst beklagligt i alla fall, det har vi förstått. Men jag fattar inte hur Lindgren får ihop att Ebba Busch står nära Livets Ord, det får du gärna förklara för mig öppet här om du läser igen. Undertonen är ju också att Ebba Busch ska vara någon form av ”moraltant” och det förstår jag verkligen inte. Läs gärna hennes samtal med PJ Anders Linder i Svenska Dagbladet. Ebba Busch var också ut i just Aftonbladet och pratade om att det behövdes ett kristdemokratiskt ”jävlar anamma”.

Men för att kommentera kort lite kring Mats Odells nominering. Jag tror att nomineringen i sig faktiskt är bra oavsett om han väljer att acceptera eller inte. Det är inte heller poängen just nu eller något jag tar ställning till. Men det Kristdemokraterna faktiskt saknar just nu är ett tydligt ledarskap och en tydlig vision, något som KDU har frågat efter i sin eftervalsanalys.
Mats Odell skulle få oss som parti att driva andra frågor utan att lämna vårt sociala engagemang och det vore positivt. KDU Uppsala bloggar väldigt klogt om det här.

Länkar: Exp 1, Exp 2, Exp 3, Exp 4, Pb 1GP 1, Unt 1, Dagen 1, Dagen 2, DN 1, Corren 1, SR 1, Ya 1, Svd 1, Ab 1, Ab 2,
Förra blogginlägget om Anders Lindgrens ledare finner du här

*Uppdaterat med fler länkar

3 responses to “Vart ska Kristdemokraterna gå?

  1. Ursäkta, men jag kanske har missat nåt. Men på vilket sätt har Odell en tydlig vision som är annorlunda än Hägglunds? Har aldrig hört någon, därmot möjligen att Odell vill att kd ska vara småföretagarnas parti, och inte profilera familj och vård så hårt. Men kvalificerar sig det som vision?

    Odell tillhör partiledningen och har rimligen varit delaktig i varje steg partiet tagit. Detta ter sig mer som en personkonflikt än något annat. Troligen baserad på att Odell är sur för att han inte är minister. Tror jag…

  2. Anthony Widell

    Väl skrivet!

    Oerhört dålig stil av Aftonbladet att kritisera Ebba, hon är vårt partis framtid! Vi borde utnyttja hennes ”skills” mer. Vad gäller Mats Odell anser jag att han borde vara det självklara valet om Hägglund väljs bort.

    Odell har ett brett stöd och kan lyckas ena partiets alla delar. Alla ska ju med, som bekant. Thulins beskrivning i all ära, men Mats har varit så länge att han känner detta parti utan och innan. Mats, han kan, han.

    Framtiden för Kristdemokraterna ligger i att ena och att satsa. Jag tror att Mats Odell och Ebba Busch kan lyfta vårt parti så vi blir tvåsiffriga igen!

    Anthony Widell
    KDU Uppsala

  3. Mattias m fl;

    ”… KDU har växt mer än någonsin i valrörelsen som var 2010 trots det dåliga valresultatet och detta på en tydlig borgerlig politik. KDU kör på just ledorden som 4F har och det är just den vägen som KD borde gå…”

    Intressant, och jag hoppas att KDU förmår bidrar till en nytändning för hela moderpartiet! 🙂

    Mvh

Kommentera

