10 år senare

Nu när nästan hela dagen gått är det nog ingen som missat att det är 10 år sedan terrorattacken mot USA. Två plan in i World Trade Center, ett plan in i Pentagon och ett plan som störtade innan det nått sitt mål. Många kommer exakt ihåg vart de var och vad de gjorde. Vad de pratade om och när man lyssnat på t.ex. SVT idag så var det många som trodde att ett tredje världskrig var på gång.

Jag själv däremot kommer ihåg att jag precis kommit hem från skolan och inte fattade någonting. Jag satte mig och kunde som många andra inte sluta titta och när jag slutligen kunde sluta titta började jag skriva. 14 år gammal formulerade jag en av mina första riktigt politiska texter. Att texten handlade om 11:e september var kanske självklart men jag kunde inte bara sitta still och titta.
Jag kommer ihåg att vi dagen efter skulle ha svenska som vår första lektion och när jag kommer till klassrummet så känner jag att jag vill att min svenskalärare ska se det jag skrivit. Min lärare frågade då om jag ville läsa upp det för hela klassen så jag gjorde det. Vid 12-tiden skulle hela skolan samlas för en tyst minut som hölls i hela Sverige den dagen. Min svenskalärare tyckte att min text skulle läsas upp inför hela skolan men jag kände att jag själv inte ville göra det så min rektor läste upp den inför 500 elever.

Texten jag skrev handlade om att vi aldrig får låta terroristerna vinna. Vi som tror på demokratin måste alltid fortsätta oavsett hur jobbigt det är och även om det finns enklare utvägar. Det är samma tankegångar som fortfarande finns hos mig och som många andra också pratar om, skriver om och diskuterar med andra. Nu skulle jag egentligen velat ha lagt upp hela texten här men texten finns tyvärr inte kvar på någon dator. Jag vet att den ligger i någon låda med gammalt skolmaterial uppe hos mina föräldrar och någon gång ska jag skriva in texten igen så jag har den på min dator.

Idag får vi inte glömma 9/11, vi får inte heller glömma att människor kämpar för friheten och demokratin i hela världen. Vi får inte heller glömma att det också finns människor som vill ta ifrån oss den friheten. Vi som lever idag och vill ha den friheten får aldrig glömma de som dött för friheten och vi får aldrig ge upp för terrorister.

Mina böner och tankar går idag, likt varje årsdag av 9/11, till de familjer som förlorat sin mamma, pappa, kusin, vän, flickvän, pojkvän eller barn.

One response to “10 år senare

  1. Pingback: Remember 9/11 | Mattias Grängzell - Compassionate Conservative

Kommentera

