Kaos, Hägglund, U-båt och lite c-uppsats

Sitter här framför SVT:s Debatt och hade tänkt skriva om en helt annan sak men kan inte låta bli att kommentera Debatt. Jag tänkte, det blir säkert en bra och seriös diskussion där olika åsikter lyfts fram men det verkar mest vara en massa pajkastning där åsikter skriks ner. Aron Modig gör ett bra jobb även om han knappt får prata just pga att det skriks så mycke. Kaos är bästa beskrivningen på kvällen program.

Ser också på Svenska Dagbladet att riksdagsledamoten Roland Utbult kräver Göran Hägglunds avgång öppet. Blåser i partiet kan man minst sagt säga att det gör och ibland vet man varken ut eller in vad som händer. Svd har tidigare i veckan också skrivit om Rolf Åsbjörnssons, tidigare partistyrelseledamot i KD, krav på Hägglunds avgång. Innan vårt Riksting i Umeå höjdes det också röster och jag själv tyckte det var skönt att vi enhälligt valde om Hägglund. Det jag saknar är det jag trodde vi skulle få se av Hägglund och det är det som Ebba Busch efterlyste, ett kristdemokratiskt jävlaranamma. Jag vill se tydlighet och någon som sätter ner foten. Hur mycket Hägglund kämpade i budgetförhandlingarna kommer vi nog aldrig få reda på men att det blev sänkt krogmoms och inte sänkt pensionärsskatt är inte KD:s fel, tacka Reinfeldt och Borg. Det är inge fel på sänkt krogmoms men när en reform är billigare än en annan så tycker i alla fall jag att valet är enkelt. För tillfället hoppas jag Hägglund taggar till!

Annars sitter jag mest och funderar över min C-uppsats och arbetssyftet kring den, har kört fast lite. Min frågeställning just nu är extremt stor och bred även om jag tycker den är galet intressant. Jobbat extra under introveckorna med att sitta och svara på frågor om Malmö Högskola och delvis hjälpa till med multikorten till nya studenter. Träffade faktiskt en exiliranier på Mah idag och fick ännu mer idéer till uppsatsen. Visst ja, frågeställningen kanske ni är nyfikna på? Just nu är den: ”Vad har världssamfundet för ansvar för demokratiutvecklingen i Iran?”. Med världssamfundet tänker jag på FN för att förtydliga lite..

Hade tänkt skriv om den misstänkta u-båten utanför Göteborg men det blev lite väl mycke om annat så det får vi ta en annan dag.. 🙂

Kommentera

