Jag jublar inte direkt

Sifo har släppt nya opinionssiffror och jag kan inte säga att jag jublar även om Kristdemokraterna går framåt med 0.1 procent till 4.1 procent. Självklart är det positivt att KD går framåt igen och att vi nu är över spärren men vi är långt ifrån säkra. Det som oroar mig är om vi endast skulle få två partier i riksdagen. Det kanske inte låter så dumt och jag gillar egentligen USA:s politiska system men då kan vi inte ha partival utan då ska det vara enmansvalkretsar. Jag är inte alls ovän med tanken att gå mot ett sånt system men vi har det inte idag och det är något vi måste tänka på. Inom alla partier finns det alltid de som har mer extrema åsikter än själva partiet och de som vill att partiet ska samarbeta med andra partier än de som man samarbetar just nu. Har man enmansvalkretsar blir det enklare att kräva ansvar av ”sin” politiker gentemot dagens partilistor där det är oerhört svårt att kunna kryssas in. Lyckas man som enskild att kryssas in är det sedan också ett oerhört komplext system med kvittning och partipiskor.

Två stora partier i riksdagen tror jag skulle leda till att makten skulle komma ännu längre från medborgarna med dagens system och partipiskor. Jag hoppas och tror att KD har kapacitet att vara ett 15-procentsparti med den ideologi vi har som grund men det är långt dit.

Just nu är det många som vill kolla hur många miljöpartister det är som vill samarbeta med Alliansen och idag presenterar Expressen och Dagens Nyheter varsin artikel där det visar att 6 av 10 miljöpartister vill närma sig Alliansen mer. Jag personligen vill inte se Miljöpartiet i Alliansen eftersom det finns så stora skillnader på vad vi tycker i ekonomisk politik. Visst, Mp är hyffsat företagsvänliga men det är också ett parti som vill höja många skatter och har en helt annan ideologisk ingång till politiska problemområden än vad jag har.

Som sagt, jag jublar inte idag men sörjer inte direkt heller. Alliansen är i ledning och KD kvar i riksdagen. Däremot börjar jag bli trött på att det inte händer något. Nu ska jag fortsätta jobba med min c-uppsats istället.

Kommentera

