Absurda nyheter

När jag kollar igenom tidningarna på nätet lite snabbt nu innan jag ska iväg på föreläsning kommer det upp en absurd nyhet enligt mig, att Systembolaget ska börja med hemkörning.

Ni som läst min blogg i flera år vet att jag inte tycker Systemboloaget är världens bästa idé. Monopol är fel och jag tycker att är du 18 år så ska du få handla alkohol även om du inte är på en krog eller restaurang. Kan säkert skriva mycket längre om det här och säkert bygga vidare mina argument men det hinner jag inte just nu.

Nu vill jag bara säga att av det lilla jag hunnit läsa om det här är att det är ju vansinne. Som IOGT NTO säger i Svenska Dagbladet, det kan uppstå stora problem när postpersonal helt plötsligt ska börja dubbelkolla åldersgränser. Sedan är det väl bra att  det kan komma till en utökad service men samtidigt kan vi inte ha ett monopol som tar till alla medel för att stärka sig själva.

En bra mycket väg att gå än att Systembolaget börjar med hemkörning är att häva systembolagets monopol eller skapa en kompromiss likt den som finns i Finland. Kör på att alkohol starkare än 22 procent måste köpas på ett systembolag eller en större licensierad butik och låt sedan vanliga mataffärer sälja alkohol upp till 22 procent. Då skulle hemtjänsten, som faktiskt handlar åt pensionärer ibland, kunna köpa med en flaska vin från Hemköp istället för att det ska beställas hem till dörren. Nä, hemkörning under dagens systembolag är inte en bra idé. Inte ens lite.

Nu måste jag iväg på föreläsning, återkommer senare idag. Men ni kan ju passa på att berätta lite mer för mig ni som brinner för att genomföra detta eller ni som tycker det är en absurd nyhet och idé.

Kommentera

