Politikens baksida

Politikens baksida skulle kunna handla om egentligen vad som helst för det finns många baksidor inom politiken men den största måste ju ändå vara tiden det tar när man gör det helt ideellt.

Sitter just nu med upp över öronen saker att göra, mailboxen full med saker som måste fixas och vetskapen om att min c-uppsats måste bli klar så fort som möjligt även fast jag helt kört fast. Sedan som student sitter man ju med sin ”extremt höga” csn-inkomst också, känns sådär just nu faktiskt och jag får erkänna att jag är lite bitter idag.

Sedan har jag personliga dubble känslor inför det här med partiledarvalet inom mitt parti. På ett sätt tycker jag det kan vara nyttigt att det förs en diskussion om huruvida Göran Hägglund är den mest lämpade att leda Kristdemokraterna efter vårt extra riksting i januari. Samtidigt vet jag inte hur bra det är att det drivs så öppet som det görs. Det finns de som öppet kräver Hägglunds avgång och de finns de som öppet stödjer Hägglund. Det är bra att det finns två sidor men jag tror båda ”sidorna” måste inse att även efter rikstinget i januari så ska vi samarbeta med varandra. Kristdemokraterna behövs i svensk politik.

Sedan går det inte att ha en politisk blogg utan att kommentera gårdagens partiledardebatt. Först och främst tycker jag det är löjligt att inte Socialdemokraterna och Vänsterpartiet deltog. Sverigedemokraterna är invalda på exakt samma sätt som övriga 7 partier och ska behandlas därefter oavsett om man sympatiserar med deras politik eller inte. Själva debatten var nog dock en av de tråkigare jag sett. Det var inte samma studs i debatten som det brukar vara och Göran Hägglund verkade inte särskilt pigg även om han fick in några bra poänger. Alliansen vann dock på walk-over igår.

Sedan undrar jag som många andra vad Håkan Juholt håller på med just nu!? Som offentlig person håller väljarna oss politiker och framför allt partiledare mycket högre. Politiker ska som alla andra leva enligt lagen och är det nu så att Juholt begått något brott då ska han likt andra människor som begår brott straffas enligt lagens mening och inte ”bara” kunna betala tillbaka.

Kommentera

