Stor uppdatering

Nej, det var inte igår som jag skrev här i bloggen och det har sina orsaker. Kortfattat har jag nog aldrig haft så mycke att göra med studier, ideella uppdrag och andra åtaganden som jag haft under 2011. Visst, det var mycke som hände när jag var ordförande för Studentkåren i Östersund 2008 eller när jag jobbade som ombudsman för Kristdemokraterna i Skåne i valrörelsen 2010 men 2011 var egentligen rätt skadat.

Delvis berodde detta på att jag ”dumt” nog inte tog studieuppehåll när jag jobbade i valrörelsen vilket gjorde att jag kom efter med mina studier. Jag var ett tag riktigt back med mina poäng men är idag nästan helt ikapp igen och har fått ett bättre fokus på studierna igen. Som många studenter vet så finns mindre roliga kurser och jag måste nog säga att jag likt många andra inte riktigt tycker om att läsa metodkurser även om de är oerhört viktiga.

Politiskt så kandiderade jag till Förbundsstyrelsen i KDU men var 3 röster kort för att komma in. I efterhand så är jag oerhört tacksam för att jag inte kom in även om jag fortfarande har saker jag tycker borde förändras internt och organisatoriskt i KDU. KDU Malmö blev årets lokalavdelning och jag kan inte med ord förklara hur stolt jag är över mina medlemmar som är aktiva i Malmöavdelningen. Det är grymt kul att vara ordförande när man har engagerade medlemmar. Dock så har jag valt att inte ställa upp för omval som ordförande för KDU Malmö och det gäller även mitt vice ordförandeuppdrag i KDU Skåne. Jag känner att jag vill fokusera mitt engagemang i Kristdemokraterna och att jag framför allt ska få mer tid till mina studier. Jag har också haft turen att få vara med i den panel som svarar på frågor i Kristdemokraten lite då och då. Tycker det är kul att få dela med mig av mina tankar kring olika aktuella frågor till partimedlemmar och sympatisörer i hela Sverige.

Nu under 2012 kommer mitt fokus ligga på tre områden. Det viktigaste området är att lära mig säga nej, att inte ta på mig för många åtaganden. Det är inte bra för någon part om jag säger ja för att vara snäll och sedan inte orkar genomföra det helhjärtat. Detta kommer förhoppningsvis ge mig mer tid till att börja träna igen också. Det andra området är mina studier. Jag kommer under vårterminen läsa Förvaltningsrätt 30 hp och satsar på att läsa Statsvetenskap C till hösten. Om det går som jag tänkt mig kommer jag då i januari 2013 ha en dubbel kandidatexamen i Freds- och Konfliktvetenskap samt Statsvetenskap. Till det har jag då också 30 hp Förvaltningsrätt, 15 hp Juridisk översiktskurs och 15 hp Idéhistoria. Detta ska förhoppningsvis ge mig en stabil grund att stå på för framtida planer och äventyr. Det tredje området är det politiska engagemanget. Jag kandiderar just nu till Ordförande för Kristdemokraterna i Malmö och sedan sitter jag till och med mars i distriktsstyrelsen för Kristdemokraterna i Skåne. Mina tre ”fokusområden” hänger ihop och förhoppningsvis ska jag enligt en bättre planering få mer tid till bloggen också.

Nu ska jag ”stressa” vidare med allt annat, på återseende.

Kommentera

