Irritation och förtydligande

Sitter kl 02.06 i Västerås efter Kristdemokraternas Extra Riksting efter att ha ätit lite mat efter att ha slutat 00.30. Det har varit en lång dag som började i Malmö redan vid 05.30 innan tåget skulle gå 07.11. Vi som åkte upp visste att vi skulle åka upp för att diskutera partiledare, presidie och partistyrelse. Jag och Ardavan Khoshnood visste också att vi skulle vara med i en större intervju i Sydsvenskan som skulle publiceras på lördagen.

Det som gör mig lite smått irriterad är att det började komma reaktioner som verkligen pekade på att man inte läst igenom intervjun och dels att det saknas vissa delar som förtydligar i själva sammanhanget. Det är också KDU Malmö som blivit intervjuade och inte KD Malmö vilket är viktigt i sammanhanget.

På det hela är jag nöjd med artikeln, jag står helt och hållet för att vi ska införa hårdare straff i Sverige där vi framför allt använder oss av den straffskala som faktiskt finns. Jag står också för det partival jag gjort, jag tycker att Moderaterna blivit allt för socialliberala i både sin retorik och sin politik. Jag tycker också att Kristdemokraterna ska profilera sig som ett alternativ för gamla moderater eller andra frisinnade borgerliga väljare. ”Ovetove” har också varit inne på min blogg och kommenterat, ni kan leta upp det själva bland de äldre inläggen. Det är egentligen det som står om mig i intervjun, det är också det jag kan svara för.

Det är allmänt känt att KDU drivit på sedan flera år tillbaka för en hårdare rättspolitik och det är något som drivits både internt som externt. Att många gamla moderater sökt sig till KD är också ett faktum, att det sedan finns olika anledningar är självklart.

Förtydligandet jag vill göra dock är något som berör det som Ardavan Khoshnood diskuterar kring medborgarskapet. Det är INTE Kristdemokraternas åsikt, inte heller Kristdemokratiska Ungdomsförbundets åsikt. Inte heller är det min åsikt att man ska kunna frånta kriminella deras medborgarskap. Detta är något som jag sa under intervjun men som inte kom med i tidningen eller på webben.
Jag har hållit på med politik i flera år nu och förstår fullt ut hur journalister vill göra vinklingar för att få fram något intressant ur en intervju. Intervjun med Niklas Orrenius varade i två timmar och det går helt enkelt inte för Niklas att sammanfatta hela intervjun. Vi pratade om allt från just rättspolitiken till bostäder, skola och sjukvård. Niklas Orrenius valde att göra den artikel som han publicerat och det respekterar jag även om jag självklart sett andra saker lyftas fram också. Jag som dåvarande ordförande för KDU Malmö anser inte heller det är min uppgift att gå in och bestämma vad mina medlemmar ska tycka. Vem som helst har möjligheten att gå med i KDU så länge som de kan skriva under på vår politik och människosyn.

Om ni har fler frågor kring själva intervjun/artikeln och specifikt gällande Ardavans uttalande om medborgarskap gör klokast i att prata med Ardavan själv som också förtydligat på sin blogg vad han menar. Jag har nu klargjort vad KD, KDU och jag själv tycker och återigen, en människa har rätt till sin åsikt men man behöver inte alltid hålla med.

Vänligen
Mattias

One response to “Irritation och förtydligande

  1. Ja du, det är inte lätt med media och deras vinklar. Kommer ihåg för många år sedan när jag blev uppringd av nån tidning som ville fråga mig vad jag tyckte om att homosexuella skulle få adoptera partnerns barn om barnets andra förälder gått bort (detta var alltså lite innan bestämmelserna om att omosexuella kulle få adoptera från utlandet). När jag sade att jag tyckte det lät som en god idé, bl. a. ur ett arvsrättsligt perspektiv, blev journalisten nästan sur. De ville väl ha en hatrubrik ur de hela. Tror du de citerade mig i tidningen sen? Nej. Bara alla ”tvi vale va äckligt!” fick vara med.

Kommentera

