Rätt eller fel med ungdomslöner?

Sitter så här på morgonen och kollar igenom nyheterna och fastnar för ett förslag från Folkpartiets kommunalråd i Sollentuna, Lennart Gabrielsson. Förslaget handlar om att införa och testa ungdomslöner inom den offentliga äldrevården.

”För att minska den höga ungdomsarbetslösheten vill Sollentuna kommun prova ungdomsavtal i offentlig sektor. Ett år i taget ska personer under 25 år kunna anställas på 75 procent av lägstalönen, vilket innebär 12 000 kronor i månaden. Anställningen ska också innehålla ett mått av handledning och utbildning.”

Jag tycker spontant att det är ett bra förslag även om jag kan förstå de negativa reaktionerna från vänsterhåll om att det är lönedumpning. Problemet ligger ju i att vi har en hög ungdomsarbetslöshet i Sverige även om vi idag till skillnad från åren innan Alliansen tog över inte förtidspensionerar 140 personer varje dag som lösning. Det som jag ser som ett av problemen är att det är dyrt att nyanställa och speciellt när löneutvecklingen inom offentlig sektor men även privata företag går väldigt långsamt. Att som outbildad komma in och ha samma lön som personer som jobbat i en verksamhet i flera år tycker jag är orealistiskt.

Men kommentera gärna. Tycker ni man gör rätt i Sollentuna? Bör vi göra samma sak i Malmö eller vad är din lösning? Att höja skatterna för att betala ut högre löner inom offentlig sektor är inte ett alternativ för mig i alla fall.

SR, TV4, Kuriren, Sds, Svd, DN, NSD, AiP, Corren, Ab, Exp,

2 responses to “Rätt eller fel med ungdomslöner?

  1. Det viktigaste borde vara att erbjuda ungdomar en lön de kan försörja sig på. Utveckla gärna hur de ska ha råd att betala det de kostar att leva i ett samhälle i dag med låg lön. Eller är det soss de ska vända sig till? Det fantastiska när det gäller alliansen är att bidrag är fult men man är villig att ge miljonbelopp till förtag till konstgjorda jobb. Där en del förövrigt inte skulle gå runt utan bidrag från staten. Vänd dig till USA och se hur det fungerar där med lägsta löner..

    • mattiasgrangzell

      Självklart ska man klara sig på sin lön och inte behöva vända sig till socialen. Jag klarar mig dock på mitt CSN och vad jag utläste från artiklarna så skulle det vara en lön på iaf 12000 kr vilket för mig som student är mycke pengar.

      Sedan tycker jag inte du kan dra den parallellen med att det skänks miljoner till företag. På vilket sätt skäns det miljonbelopp till företag? Syftar du på SAAB då eller? Läs gärna då den här länken: http://www.regeringen.se/sb/d/14990

Kommentera

