Signalspaning måste applåderas

Känner att jag verkligen måste skriva om detta då det är något jag tillsammans med min gode vän Ardavan Khoshnood jobbat hårt för inom KDU och KD.

Redan när jag engagerade mig KD och KDU hösten 2009 så var jag redan för FRA-lagstiftningen. Det är en lagstiftning som är oerhört viktig för rikets säkerhet. Problemet som har varit med FRA-lagstiftningen bottnar i den debatt som uppstod i samband med att den skulle antas. I och med den debatt som var så kompromissades det och ett exempel är att polisen och riktigt illa att säkerhetspolisen inte kunde använda sig av signalspaning. Endast regeringen, regeringskansliet och försvarsmakten kan idag beställa signalspaning från FRA. För att Säpo eller polisen ska få tillgång till signalspaning måste man alltså först gå via domstol i varje enskilt ärende. Detta är ett tidskrävande moment som kan leda till katastrofala följder.

Att regeringen idag lämnar in en proposition vid riksdagens öppnande och motionstid är oerhört positivt. På något sätt känns det som att någon lyssnat. På något sätt känner man sig delaktigt. Oavsett om någon hört, läst eller sett något av mig i den här debatten så är jag riktigt glad. Jag känner mig genast tryggare och tror verkligen att både polisen och Säpo kommer få stor nytta av tillgången till signalspaning.

Läs mer här: Ab, Riksdagen,
Läs mer om tidigare skrivelser i ämnet här: Motion, Pressmeddelande, Blogginlägg, Debattartikel,

Kommentera

