Rädda Tintin

Vill kort bara lyfta fram en nystartad facebooksida som heter ”Rädda Tintin”.

Idag kan man nämligen läsa om att Behrang Miri, hiphopparen från Malmö, som är kulturhusets konstnärlige ledare som uttalar sig om att ”Tintin speglar en nidbild med kolonialt perspektiv”. Detta har då lett till att bibliotekschefen på Kulturhuset i Stockholm tagit bort alla Tintin-böcker från ungdomsavdelningen Tiotretton. Detta är ett led i att få bort all ungdomslitteratur som anspelar på ”felaktiga” normer när det gäller rasism och genusfrågor.

Det jag blir mest upprörd över är hur detta ens kan hända. Är det Behrang Miris vision att helt stoppa allt som felaktigt hänt i vår historia under mattan? Är inte det en grundbult för utveckling och framsteg att vi lär av vår historia? Det som nu händer är ren och skär censur.

Det man verkligen måste tänka på när det gäller böcker som är populära är när de skrevs. En gång i tiden skrevs det i böcker att jorden var platt, ska vi gömma undan de böckerna också? Vi vet ju idag att jorden är rund och inte ligger i mitten av universum. Vi kanske också ska gömma undan all litteratur om fotbollens historia. I början använde man sig käppar i fotboll som man fick slå bollen med men också motståndarna. Detta har förändrats och idag skulle aldrig en fotbollsspelare kunna ta en hörnflagga och slå en motståndare med utan att få oerhört hårda straff.

Nej, jag tycker Behrang Miri är så vansinnigt fel ute i detta. Samma sak med många andra i den här debatten. Vi måste lära oss av vår historia, inte gömma den. Bilden av Afrika är kanske inte den mest verklighetstrogna bilden. Jag läste Tintin som liten och har sedan jag började studera på universitet/högskola läst Freds- och Konfliktvetenskap och fokuserat mycket på demokratiseringsfrågor i Afrika. Min bild av Afrika är inte direkt den som målas upp i Tintin-serierna men jag är fullt kapabel att se skillnaden och förstå skillnaden. Men detta verkar inte Miri tycka att människor kan göra så jag är väl ett speciellt undantag.

Läs mer här: Ab, DN, Svd 1, Svd 2, Svd 3, Exp, Sds, Skånskan,

Hittade en bild på facebooksidan jag pratade om som jag tycker passar in väldigt bra på detta från Kapten Haddock:

Kommentera

