Debatt, debatt och sport

Partiledardebatten pågår just nu för fullt i Sveriges riksdag. Hårda ord varvas med vackra fraser om vad Sverige behöver för att utvecklas och växa. Vad regeringen gjort bra eller vad regeringen gjort dåligt. Jag som statsvetarstudent och politiskt aktiv tycker allt som oftast att alla politiska debatter är intressanta men förstår också varför många inte tittar på just partiledardebatterna i riksdagen. De debatterna har blivit bättre och jag gillar replikskiftena men problemet är att allt för många, även jag, byter kanal under inledningsanföranden för de olika partiledarna och sedan byter tillbaka till bara replikskiftena om ens det. Nä, de här debatterna är mer till för media att diskutera vem som vann eller inte. Vem som hårdast från talarstolen och den numera populära frågan, vem var bäst klädd i debatten.

Gillar dock skarpt Hägglunds fråga till Åsa Romsons och Miljöpartiets absurda förslag om 10 000 kronor i bidrag till de som skiljer sig. Hägglund har blivit bättre sista året tycker jag. Han är vassare i repliker och håller tydligare anföranden generellt.

Läs mer här om partiledardebatten: Svd, DN, Exp 1, Exp 2, Exp 3, Ab,

Har nu på morgonen suttit och kollat på framför allt den amerikanska presidentvalsdebatten från i natt. Visserligen har jag zappat en hel del med partiledardebatten men ändå. För mig handlar det amerikanska presidentvalet om vilken inriktning USA ska ha ideologiskt och då blir valet enkelt, hade jag bott i USA hade jag nog kampanjat för att rösta bort Obama från Vita Huset och flytta in Romney istället. Jag delar kanske inte alla frågor med republikanerna i USA men däremot synen på ett starkt civilsamhälle och en liten stat som gör det den ska. Subsidiaritetsprincipen, alltså att beslut ska fattas på lägsta möjliga effektiva nivå, är något av hörnstenarna i vad politik ska gå ut på. Vi får inte göra det tankefelet som ofta görs av svensk media, USA är inte Sverige och Sverige är inte USA. När vi svenskar ska uttala oss om vem vi stödjer ska vi inte bara tänka sakpolitik utan ideologi. Jag stödjer därför politiker som Angela Merkel och David Cameron och för tillfället i USA Mitt Romney!

Läs mer här om presidentvalsdebatten här: Sds 1, Sds 2, Svd, DN, Skd, Exp, Ab 1, Ab 2, AB 3,

Sedan måste jag lyfta två sportnyheter som man inte kan bli annat än glad för. Först, ni har väl inte missat Lasse Granqvists glädjefnatt över Sveriges magiska upphämtning från 4-0 till 4-4 mot Tyskland borta i VM-kvalet. Och sedan har det äntligen kommit ett nytt bud i NHL-lockouten från NHL-ledningen. TACK! Visst, budet är fortfarande en ny giv som måste diskuteras och NHLPA har säkerligen åsikter men det är ett steg mot en säsong i alla fall och jag behöver för kropp och själ se NHL-hockey även den här säsongen!

Kommentera

