Det här med att skriva…

Det här med att skriva ett tal när man läser kursen Retorik kan vara en utmaning på olika sätt. För mig som varit politiskt aktiv och intresserad väldigt länge blir det en utmaning att delvis gå ifrån mig det jag lärt mig tidigare för att på så sätt skapa en större förståelse för vad jag gör när jag skriver tal. Men också en utmaning att hålla ett tal för ca 20 personer där inte min huvuduppgift är att övertyga att min politik är den bästa för Sverige utan för att visa att jag förstått det retoriska arbetsprocessen. Just nu jobbar jag med ett informativt tal som jag ska hålla nästa vecka.

Att läsa retorik som kvällskurs är hur roligt som helst. Inte bara för att jag som många som känner mig hävdar, att jag älskar min egen röst, utan också för att retorik är ett oerhört intressant ämne. Har du lite tid över, läs retorik, du kommer inte ångra dig. Vi är i min grupp allt från lärare som vill utveckla sin undervisning till som mig politiker till personer som läser kursen för att överbygga sin scenskräck. Väldigt kul grupp med nya bekantskaper och nya infallsvinklar skadar ingen utan är bara utvecklande!

Kommentera

