4 år i Malmö

För 4 år sedan flyttade jag från Östersund efter 1,5 år som student och ordförande för Studentkåren i Östersund söderut. Att komma via Östersund från Sveg ner till Malmö var en stor omställning men jag ångrar det inte alls. Den största omställningen och något jag fortfarande inte vant mig med är vädret. Jag har upplevt 40 minusgrader i Sveg men jag lovar, 5 minusgrader och kraftig vind vid havet i Malmö är värre, mycke värre.

Men jag tänkte ge en sammanfattning av vad som hänt under de 4 år jag nu bott i Malmö. Våren 2009 och hösten 2009 läste jag Freds- och Konfliktvetenskap A och B. Sommaren tillbringades i Sveg där jag jobbade på golfbanan. Hösten 2009 gick jag också med i Kristdemokraterna och Kristdemokratiska Ungdomsförbundet efter att ha lämnat MUF och Moderaterna hösten 2008 av idéologiska skäl. Moderaternas flytt mot mitten är inte den inriktning jag vill ha för Sverige.

Våren 2010 började jag läsa Statsvetenskap B (hade läst A-kursen i Östersund) för att sedan börja jobba som Ungdomsombudsman för Kristdemokraterna i Skåne i april 2010 och fram över valet 2010. Hösten 2010 läste jag endast Idéhistoria för att kunna göra klart kurser från statsvetenskapen jag inte han med under valrörelsen. Våren 2011 påbörjade jag att läsa Freds- och Konfliktvetenskap C samt att fortsätta slutföra kurser från statsvetenskapen. Hösten 2011 blev det studier med Juridisk Översiktskurs samt uppsatsarbete i FKV C. Sommaren 2011 spenderades i Sveg på golfbanan igen.

Våren 2012 satsade jag på en termin Förvaltningsrätt A och började sedan jobba 6 månader på Bokskogens Golfklubb från och med 1 april. Hösten 2012 blev istället två kvällskurser i Affärs- och marknadsjuridik samt Retorik med fokus på att börja ta igen kurser jag legat efter med. Jag valde att göra min B-uppsats i Statsvetenskap som jag nu kunnat bocka av. Detta har alltså som jag skrivit tidigare lett till 210 högskolepoäng, eller 180 högskolepoäng sedan jag kom till Malmö. Summa summarum: 4 år i Malmö = 1 års jobb + 3 års studier och nu ska jag läsa 30 hp till sen hoppas jag vara klar och efter det får vi.

Vi kan kalla detta del 1 som aldrig får en uppföljare. Det bara slog mig att vid den här tiden för 4 år sedan hade jag gjort min första veckas studier på Malmö Högskola. Mycket har hänt sedan dess och mycket lär fortsättningsvis hända.

Kommentera

