Absurt är bara förnamnet

Tänk er detta scenario, en man är gift med en kvinna. Mannen ska under deras tid som gifta ha ”knivhotat, slagit, sparkat, skallat och kopplat strypgrepp på kvinnan och dessutom kastat ett antal föremål mot henne i avsikt att skada.”

Detta har sedan skett under minst 2 års tid. Nu har mannen blivit dömd till fängelse och skadestånd. Mannen ska betala 56 000 kronor i skadestånd och sitta i fängelse i 14 månader.
Min fråga blir då, är det ett sådant rättssystem vi vill ha?

Nu utgår jag helt från dagens artikel i Sydsvenskan om den 27 årige mannen som fått sin dom från Malmö Tingsrätt. Någonstans tycker jag ändå vi borde kunna utgå från att det är kvinnan som är offret i den här historien och hon har lidit under då minst 2 års tid. Borde då inte också rimligtvis mannen bli dömd till minst 24 månaders fängelse och inte 14 som han blivit dömd till nu!?

Jag blir rätt av förbannad när jag läser om hur straff utdelas i det här landet. Vi måste kunna ha både kriminalvård och dess återanpassning samtidigt som vi utkräver ordentliga straff. Vi måste börja utnyttja hela straffskalorna som finns i vårt straffsystem och det är nu. Våld mot andra människor måste ge kraftiga straffpåföljder och inget daltande!

2 responses to “Absurt är bara förnamnet

  1. Att läsa en artikel i media och sen uttala oss om det straff som utdömts är rimligt eller ej tycker jag är väldigt korkat. Låt hellre blir. Vill du vara seriös så gå på rättegången och/eller läs dokumentationen.

    • mattiasgrangzell

      Huruvida det är korkat eller inte är såklart upp till varje person att själv bedöma. Jag skrev också att jag utgick från tidningsartikeln men annars finns det alldeles för många exempel på att vi har för låga straff i Sverige. Tycker annars personligen vårt synsätt på straff i Sverige är rätt korkat.

Kommentera

