Reepalu avgår men vi måste ha maktskifte

Idag flödar media kring nyheten om att Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, ska avgå till sommaren. Ilmar Reepalu är Socialdemokraten som styrt Malmö sedan valet 1994 och betecknas av många som Malmös ”starke man”. Jag som fyller 26 år nu i februari och precis har bott 4 år i Malmö har en lite annan bild. Jag bodde nämligen fortfarande hemma som 7 år gammal i Härjedalen då Socialdemokraterna kom till makten igen i Malmö så huruvida det är Ilmar Reepalus förtjänst själv att Malmö gått från en stad i nedgång till att bli en allt mer växande stad är då lite svårt att veta. Att Malmö dock är en stad i utveckling är inget jag förnekar. Det byggs mycket och det är inte fel men ibland kan man undra vart de billiga bostäderna byggs för de jag sett är inget som jag som student har råd med direkt.

Min bild annars av Ilmar Reepalu som kommunstyrelsens ordförande är som jag beskrev det i ett tidigare inlägg mer att det är mannen med ursäkter. Eller kanske den mest missförstådde mannen de senaste åren. Kriminaliteten i Malmö, ja den kan vi tacka öresundsbron för. Men vem kan vi tacka skolans misslyckande för? Och sen alla uttalanden om Isreal och hela följetången om vem som som tog initiativ till mötet av Ilmar Reepalu och Hannah Rosenthal.
I Ilmar Reepalus värld så är allt bra som händer hans verk och allt dåligt som händer någon annans verkar det som. Jag själv blir bara så trött på det. Socialdemokraterna har styrt Malmö efter alla val utom två som hållits sedan den allmänna rösträttens införande 1919. Två ynka mandatperioder är tydligen en av orsakerna till det dåliga som händer i Malmö från den politiska ledningen. Jag köper det bara inte.

Nu när Ilmar Reepalu avgår så ska någon annan socialdemokrat ta över och där har jag verkligen inga gissningar på vem det blir men egentligen spelar det inte så stor roll. I Malmö är vi i behov av förändring. Inte bara i form av att en person slutar och någon annan tar vid utan en riktig politisk förändring. Vi behöver rent ut sagt ett maktskifte i Malmö där vi kan få en borgerlig majoritet istället som tar tillvara på Malmös potential utan att för den skull varken lämna någon efter eller hålla någon tillbaka. Jag hoppas och tror Malmös invånare är beredda att göra slut med den rödgröna röran som idag styr Malmö. Jag tror att 2014 så kan det lyckas.

Läs mer här: Sds 1, Sds 2, Sds 3, Sds 4, Sds 5, Sds 6, VI 1, VI 2, Ab 1, Ab 2, Svd 1, DN 1, Skd 1, Skd 2, Skd 3, Skd 4, Skd 5, Skd 6, Skd 7, Skd 8Svt 1, Kvp 1, Kvp 2, Kvp 3, Exp 1, P4 Malmöhus,

Kommentera

