Kyrkovalet på söndag

På söndag är det kyrkoval för alla som är medlemmar i Svenska Kyrkan. För mig är rätten att rösta helig, det är mitt sätt att kunna vara med att påverka och ju mer påläst jag är desto bättre val kan jag göra. När det gäller de allmänna valen har vi i Sverige ett rätt högt valdeltagande även om man kan tycka att 100 procent   borde rösta när man väl har den möjligheten. Det finns exempel på hur människor dör i kampen för att få rösta i många länder och att man då i Sverige tar rösträtten så för givet är djupt bekymrande.

När det gäller valdeltagandet i kyrkovalen ligger vi dock långt ifrån där vi borde vara och där vill då SSU, Socialdemokraternas ungdomsförbund, skapa ett intresse med bl.a. några valfilmer som ska vara roliga och inspirerande. Tyvärr misslyckas SSU fatalt med detta enligt min mening och lägger egentligen grunden för att det blir en smutsig valrörelse 2014 inför europavalen och de allmänna valen.

SSU har gjort en film där de framställer Göran Hägglund tillsammans med Vladimir Putin och Jimmy Åkesson som karikatyrer för antifeminism, homofobi och rasism. Att koppla ihop Göran Hägglund och Jimmy Åkesson är helt främmande för mig och inget som behöver kommenteras ytterligare men kopplingen till Vladimir Putin är oerhört konstig. SSU verkar också helt missat att Kristdemokraterna inte ställer upp i kyrkovalen i Sverige. Vi har fattat beslut i det här landet om att stat och kyrka inte ska kopplas ihop och att kyrkan inte ska politiseras. Socialdemokrater däremot tycker fortfarande det är helt okey att man röstar in partier, en annan form av hyckleri alltså.

Jag behöver inte sitta och argumentera mer egentligen. Både Sara Skyttedal och Christian Carlsson uttalar sig väldigt bra i den här frågan. Även Stefan Attefall uttalar sig i frågan på ett bra sätt.

För övrigt har min vän Alex Harrison skrivit en mycket bra insändare i Kristianstadsbladet idag som är mycket läsvärd.

Kommentera

