Remember 9/11

Idag är det 12 år sedan 9/11-attackerna i USA. Datum som för alltid kommer vara etsade inte bara i den amerikanska historien utan också för alla oss andra. Det är så mycket som hänt i världen sedan dess som påverkats av Al Qaidas terroristattacker mot just USA. Vi lever idag i en värld som är mycket mer försiktig och misstänksam mot sin omgivning. Kriget i Afghanistan är en direkt påminnelse av vad flygplanskapningarna ledde till och många vill också hävda att även kriget i Irak är en relaterad händelse.

Dessa röda trådar går att dra vidare genom massor av olika händelser men det är inte varför vi ska minnas 9/11. 9/11 var en oerhört tragisk dag för många, speciellt vänner och familjer till de som förlorade någon i terroristattackerna. För mig är det egentligen startskottet till varför jag började skriva och engagera mig politiskt som jag nämnt tidigare här på bloggen. Som alltid på denna dag går mina böner och tankar till de drabbade.

För mig handlar 9/11 fortfarande mest om vad som hände i USA men vi ska inte heller glömma vad som hände den 10 september 2003 i Sverige. Den socialdemokratiska utrikesministern Anna Lindh blev knivhuggen i Stockholm och avled på natten den 11 september 2003 av sina skador. Både igår och idag skriver de flesta tidningar om det som hände på olika sätt och det är viktigt att minnas. Även om jag inte tycker att Anna Lindh tyckte rätt saker politiskt så måste vi fortfarande värna om våra demokratiska rättigheter. När en politiker utsätts för våld eller hot måste vi tydligt ta ställning för åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

DN 1, Svd 1, Ab 1, Ab 2, Ab 3, Sds 1, Skd 1, Hd 1,

1174633_10151627792670911_1851014827_n

Kommentera

