Gränsdragning…

Hittade en länk via en kompis på facebook till BLT:s ledarblogg och ett inlägg från David Lindén ang. en av de senaste ”kampanjerna” från SSU. Kampanjen i sig jämför arbetsgivare med pedofiler som lurar ungdomar att göra vad som helst. Osmakligt är nog det snällaste ordet jag kan använda men det är å andra sidan SSU vi pratar om. Jag tycker dock att Lindén problematiserar kampanjen på ett bra sätt och hela idén om att politiska ungdomsförbund ska agera ideologisk brandfackla för sina respektive partier. Det är en fin gräns som man måste hålla koll på som ungdomsförbund för att inte gå för långt. Jag tycker dock SSU sällan vet vart gränsen går…

Här är bilden för er som undrar:
62606_10100751458001178_921651939_n

När vi ändå är inne på socialdemokratin och gränsdragning är det rätt kul att se att man åter igen tycker det är politikerna som vet bäst. Senast i raden är debatten kring Region Skånes budget. Femklövern har lagt ett förslag som kommer tillföra ytterligare 600 miljoner till den skånska sjukvården. Det är alltså 1,5 miljarder av budgeten som går direkt till sjukhusen där då också Jan Eriksson, sjukhuschef på SUS, tror på en budget i balans och att det antagligen går att blåsa av anställningsstoppet som rådit på delar av SUS. Att balansera budgeten men samtidigt skära ner på skenande kostnader har varit en av anledningarna till att det ändå blir en skattehöjning. Då är det intressant att sossarna åter inte verkar bry sig vad proffesionen säger utan vill tillsätta politiker som ska detaljstyra istället, för det är ju exakt det som är poängen med att människor utbildar sig till olika yrken…

Nu kan jag ärligt säga att sjukvårdspolitiken inte är det område jag har bäst koll på så jag ska försöka se om jag kan hitta någon som kan skriva några gästinlägg som reder ut alla turer.

Kommentera

