Valdag

Idag är det val i Sverige för er som missat det, kyrkoval. Alla medlemmar i Svenska Kyrkan som fyllt 16 år och uppåt får idag rösta. En rösträtt som allt för många väljer att ignorera när det gäller kyrkovalen vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Nu är jag personligen väldigt dåligt insatt i vad exakt de olika nomineringsgrupperna egentligen driver för frågor just för kyrkan. Däremot vet jag att den fristående nomineringsgruppen Kristdemokrater i Svenska Kyrkan driver som huvudfråga att helt avpolitisera kyrkovalen och införa renodlade personval istället.

Här tycker jag valet är självklart, när det kommer till frågor rörande vad som ska hända och ske i Svenska Kyrkan röstar jag hellre på en person som faktiskt går i kyrkan och behöver värja sig för någon partipiska. Jag tycker inte heller det är särskilt smakligt så som socialdemokraterna ena dagen säger att att kyrkan ska avpolitiseras från samhället men andra dagen ställa upp med fullt partiprogram i kyrkovalet.

Men, kortfattat går röstningen till så här:
Först och främst tar man med sig sitt röstkort som man fått hemskickat, där står också vilken vallokal man ska gå till. Man röstar sedan på tre nivåer, Kyrkofullmäktige (lokalt, vit valsedel), Stiftsfullmäktige (regionalt, rosa valsedel) och till Kyrkomötet (nationellt, gul valsedel). Ni kan kolla på den här sidan vilka ni kan rösta på redan innan ni går till vallokalerna.

Kommentera

