Jag finns med på EU-listan

Idag presenterades hela nomineringskommiténs förslag till vår lista inför valet till Europaparlamentet. Sedan tidigare har plats 1-3 varit offentliga med Lars Adaktusson, Ebba Busch och Micahel Anefur nominerade. Idag presenterades då även resterande del av listan där jag fått äran att stå på plats 19. Partifullmäktige fastställer vår EU-lista den 25 oktober. Hela förslaget finns här.

Nu ska det mycket till för att jag i slutändan ska komma in men äran är lika stor för det att få stå med på listan. Jag har tidigare här via min blogg och mitt politiska engagemang visat ett stort intresse för utrikespolitik och europafrågor. Att jag sedan studerat Freds- och Konfliktvetenskap är ytterligare ett tecken på det. För mig är Europeiska Unionen ett fantastiskt fredsprojekt som lyckats men tyvärr har det blivit alldeles för mycket regelivrande på och överstatlighet. Vi får absolut inte glömma att beslut ska fattas på lägsta effektiva nivå samtidigt som miljö- och fredsfrågor kräver ett globalt samarbete.

Kommer ända fram till vardagen återkomma med mina tankar kring EU och vad jag tycker borde förändras eller förbättras. EU är som jag redan nämnt i grunden en fantastisk idé men vi måste sätta stopp för den överstatlighet som håller på att breda ut sig.

Kommentera

