Skicka en envis norrlänning till Bryssel

Du har väl inte missat att det är valrörelse?
– Nejdå, jag har stenkoll och tänker rösta på Kristdemokraterna.

Härligt, då hoppas jag du också vet att du kan kryssa mig och skicka en envis norrlänning till Bryssel. Jag står på 19:e plats på Kristdemokraternas valsedel till Europaparlamentet. Visst, jag fattar att det är svårt att kryssa sig från plats 19 till Bryssel och parlamentet och inser att 95 procent för Kristdemokraterna i valet kanske är lite väl optimistiskt. Men vi har många bra kandidater i partiet och på vår valsedel. Kristdemokraterna är också underskattade, 12,8 procent att röstat på oss enligt SOM-institutet i valet 2010 om de verkligen röstat efter vad de tycker. Ta mig som exempel, jag har varit aktiv i Moderaterna men hittat hem i Kristdemokraterna.

– Men va, är det val redan i maj!?

Yes, nu är det val till Europaparlamentet. Från Sverige röstar vi fram 20 svenska parlamentariker och du får väldigt gärna rösta på mig. Jag är en riktigt envis norrlänning och lovar jag att jag ska göra något så gör jag det. Förtidsröstningen börjar den 7 maj och håller på fram till valdagen den 25 maj. Alla länder inom EU har samma valperiod så nu är det valrörelse i hela Europa. Jag hoppas du väljer att gå och rösta, din vardag påverkas upp till 60 procent av beslut som fattas i Bryssel och då måste vi se till att det är rätt agenda i Bryssel och inte fel saker..

mattiastilleu

Kommentera

