En personlig reflektion och några tack

Nu har det nästan gått två veckor sedan valnatten och den direkt besvikelsen, besvikelsen över att ha jobbat så hårt under ett års tid för ett valresultat som nästan ingen ville ha (förutom de rödgröna?). Sverige står inför stora politiska utmaningar med ett parlamentariskt läge som är extremt tufft. För Sveriges skull hoppas jag Löfven faktiskt lyckas lösa någon form av stabil regering samtidigt som jag för Sveriges skull hoppas att det parlamentariska läget faktiskt också stoppar många av de rödgröna förslag som lyftes i valrörelsen. Men det här ska inte vara en text som analyserar valresultatet i 100 olika infallsvinklar, det finns det tillräckligt många andra som gör just nu.

Jag började som ombudsman för Kristdemokraterna i Skåne för ett år sen. Jag såg arbetet som en utmaning, en möjlighet att få jobba för det jag tror på men också en möjlighet att utvecklas. Jag har verkligen fått testa mig själv, hur mycke press jag faktiskt klarar av. Jag kan inte annat än erkänna att trots en besvikelse över valresultatet så är jag galet nöjd. Självklart gäller det att kunna vara självkritisk i detta läge men jag känner att jag gjort allt jag kunnat efter rådande förutsättningar.

Jag har fått träffa massor med underbara människor både inom partiet men också väljare och personer som jobbat på olika företag man haft kontakt med. Maja är en sån person. Maja jobbar på Länsstyrelsen i Skåne och så fort jag behövde hjälp så försökte hon hjälpa till när jag skulle hantera förklaringsblanketter från alla Kristdemokrater i Skåne på kommun-, landstings- och riksdagslistor. Jag är imponerad över den entusiasm som Nadia på Annonsdax hade över den digitala mediakanalen som Aftonbladet blivit (även om inte KD Skåne satsade så hårt på just den kanalen). Micke på Dekår och Design har varit en hjälte när det gäller att tolka vad jag uttryckt när det gäller strajpning av kampanjbilen. Mina ombudsmannakollegor runt om i Sverige där jag verkligen måste lyfta Hans-Inge i Västerbotten, Stina i Jönköping och Marcus och Eva i Stockholm, vilka människor. Och inte att förglömma Göran och Camilla på riksorganisationen, eller Mathias, urstockholmaren med den galnaste göteborgshumorn i detta land. Nu glömmer jag säkert många människor jag mött som förtjänar att lyftas och hyllas men Magnus, Nova, Niels, Petter, Sofia, Stefan, Anna, Ewa, Helena, John, Tara, Anna m.fl i Malmöalliansen, tack för en grym valrörelse, vi nådde inte ända fram men stort tack.

Måste också säga att Michael, Martin, Emmely, Mattias, Gustav, Anders, Birgitta och Lennart i valledningen varit fantastiska att jobba med och inte heller att glömma bort alla lokalavdelningsordföranden, gruppledare, valledare och andra aktiva inom Kristdemokraterna i Skåne.

Det har varit sjukt roligt att jobba för Kristdemokraterna och jag har lärt mig extremt mycke. Jag har funderat en hel del senaste dagarna gällande valresultatet. Vi misslyckades ju tyvärr med att komma in i kommunfullmäktige i Malmö, igen. Detta är enormt tråkigt då jag verkligen tror vår politik behövs i Malmö. Jag vill rikta ett extra stort tack till de personer som valde att kryssa mig på kommun-, region- och riksdagslistorna. Trots nästan noll tid för personvalskampanj lyckades jag under en ledig dag se till att min politiska facebooksida kunde uppdateras genom tidsinställda inlägg under en månad. Alltid något men om jag får förtroendet 2018 att stå högt på någon lista så kommer jag inte kombinera det med att agera valledare för ett helt partidistrikt, en väldigt snabb lärdom där. 🙂

Jag tror faktiskt också vi i Kristdemokraterna Malmö behöver ytterligare fyra år på oss att bygga förtroende för att åter få komma tillbaka till kommunfullmäktige. Vi kommer nu dra igång en ordentlig eftervalsprocess där vi ska vända på alla stenar. Vi måste vara självkritiska och det ska vi vara. 2018 kommer vi att ha stått 8 år utanför kommunfullmäktige men då ska vi verkligen tillbaka. Vi behöver också bygga en starkare organisation i Malmö och det har vi alla chanser att göra nu men ett stort tack riktas också självklart till alla aktiva i Malmö som gjort en jätteinsats, ingen nämnd och ingen glömd.

Avslutningsvis vill jag dock lyfta den person som betytt mest under valrörelsen, den personen som redan betyder mest för mig. Min älskade fästmö Lisa är helt enkelt bäst, ställer alltid upp och hjälper till. Utan Lisa hade jag ärligt talat glömt o äta vissa dagar. När jag jobbat 18-19 timmar i sträck var det Lisa som påminde mig om att jag skulle jobba dagen efter också att sova kanske var en bra idé.

Kan väl också nämna igen även om jag redan lagt upp några bilder på Instagram, Facebook och Twitter. En väldigt talande beskrivning av mig som arbetsmänniska är att jag haft ”lite” ont i handleden. Jag bokar in en tid hos sjukgymnasten på min hälsocentral, jag tänkte att det är väl samma problem i vänster handled som jag alltid haft. Men tro mig om den förvåning jag kände när sjukgymnasten sa att ett ben i min hand var ur led.. Inte konstigt att jag hade ont.. Nä nu är det bara att bryta ihop och komma igen, fullt ös framåt mot nya utmaningar och 2018 kommer ni se att Kristdemokraterna är tillbaka på allvar igen!

IMG_2009

Kommentera

